11 en 12 maart - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Thecla en Maria - WaarBenJij.nu 11 en 12 maart - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Thecla en Maria - WaarBenJij.nu

11 en 12 maart

Door: Maria en Thecla

Blijf op de hoogte en volg Thecla en Maria

12 Maart 2014 | Oeganda, Kisoro

Dinsdag 11 maart
Om half negen beginnen dachten we, blijkt dat de vroege dienst al om 8.00 begint. Dat is een mooie binnenkomer, hebben gelijk onze nederige excuses aangeboden. Eerst wordt er mondeling overgedragen( alleen bijzondere dingen) in de dutyroom Er is een ochtendgebed op de zalen en we lopen met de nachtdienst alle patiënten langs.
De nachtdienst werkt van 20.00 tot 8.00, maar door de overdracht, wordt het wel bijna negen uur als ze naar huis gaan. Ze werken 4 nachten achter elkaar.
We liepen met een leerling mee, genaamd Nakato, die enthousiast over de manier van bedden opmaken vertelde. Bij navraag wist ze alles over handhygiëne, maar (herkenbaar)gaf ze toe dit niet altijd consequent te doen. Snel werd de waterkan,stuk zeep en handdoek gepakt.
Ze nemen alle tijd voor de bedden . Ze werken erg inefficiënt, maar dat maakt hier niet uit, ze hebben tijd en personeel genoeg.
Onvoorstelbaar wat er in het kantoor allemaal gaande is; voorraad infuusvloeistoffen, beddengoed, de verbandkarren worden er opgepakt gaasjes werden er gevouwen, die daarna naar de sterilisatie werden gebracht. Ook alle losse papieren van de patiënten liggen er en worden daar bijgewerkt.
We hebben ook tnt nergens een ruimte gezien die over is om voorraad anders in te delen.
Na de lunch ontmoeten we Evelyne, die alles weet over het matrassen project.
We lopen door stortbuien met haar naar de opslag, waar jawel zon 30 nieuwe matrassen op ons staan/ liggen te wachten, op maat vermaakt en voorzien van een afwasbare overtrek.
De mensen die verantwoordelijk zijn voor de inventaris moeten we nog op de hoogte brengen, dus voorlopig blijven de matrassen waar ze zijn.
Na 2 uur geklungel op de computer(dachten hier een paar maand vanaf te zijn) gaan we tot groot vermaak van de plaatselijke bevolking(bloemetjes laarzen), schoenen totaal verregend)eieren en brood kopen.
Dus morgen werken in de regenlaarzen of toch teenslippertjes??

Woensdag 12 maart
7.50 present!!
Als om 8.00 de overdracht begint is niet iedereen aanwezig. Ip wordt om 9.00 de artsen visite gelopen dus vanaf 8.30 is het met z'n allen wachten tot de dokter komt. Ze hadden alvast de verbanden kunnen verwijderen.. Later tijdens de visite wordt dit soms wel gedaan , maar niet consequent.
Opdrachten, zoals het verwijderen van een maagsonde of infuus wordt gelijk gedaan.
Veel patiënten moeten enorm worden gestimuleerd (maar ook het personeel) om te (laten ) mobiliseren. Ze kennen geen fysiotherapie. Dit doen wij dan later, wat best goed gaat lachend als een boer die kiespijn heeft.
Zo ook een meisje van 17 die 2x een buikok heeft gehad ligt al vanaf zaterdag in bed. Zij ontwikkelt duidelijk een pneumonie (longontsteking) Uiteindelijk is ze blij dat ze op de stoel zit. Ook laten we haar zien hoe ze haar buik tijdens het hoesten kan vasthouden.
Op de kinderafdeling treffen we een paar vrolijke herstellende kinderen, in voor een praatje en een brede gulle lach.
Evt kleine broertjes of zusjes liggen gewoon bij de patientjes in bed, want als moeder moet je die soms ook even kwijt.
De vrouwen passen ook op elkaars kinderen. We delen een paar schrijfblokjes en kleurpotloodjes uit, altijd raak!!
Op de mannenzaal ligt verloren,een jongen van 13 , hij heet Jus. Hij heeft een flinke osteomyelitis (infectie vh bot) en moet morgen weer voor ok. Hij lacht verlegen als we hem een schrift en pen komen brengen, voor het opschrijven van zijn verhaal ( als hij tenminste kan schrijven)
In de regen was het vanmorgen maar 15 graden( 11.00) Hoorden dat het in Nederland lente is. Maar vanmiddag hebben we lekker buiten op het terras gegeten.
Morgen hebben een afspraak met Evelyne, zij laat ons de weg naar Kisoro (lopend) zien.

Groetjes van Maria en Thecla

• 12 Maart 2014 - 16:00

Renée :

Oh... Ik krijg heimwee!!

• 12 Maart 2014 - 17:47

Marja Disbergen:

Jij die altijd zo op tijd bent, te laat? Haha....

• 12 Maart 2014 - 19:11

Edith :

hoi Thecla en Maria,

Wat fijn dat de reis zo goed is verlopen!!
    De eerste dagen doe je zoveel indrukken op, soms val je van de ene in de andere verbazing.........Goed geregeld zeg dat de matrassen er al zijn!! En ook erg fijn om te lezen dat de dekens en lakens nog volop gebruikt worden (gaan ze ook regelmatig in de was??) Zo te lezen komen de regenlaarzen al goed van pas.............wat een stortbuien kunnen er vallen.
    Blij om jullie verhalen te lezen, blijf ik zeker doen. Groetjes aan Evelyne en tot snel!

Liefs Edith

• 12 Maart 2014 - 22:56

Anita Pierik:

Geweldig he die stortbuien. Goed advies die laarzen
    Zo herkenbaar. Doe de groetjes aan E elyn. Zij is vlgs mij ook
    ooit in Nl geweest.
    Ben je al in de koffie kamer (huis) geweest?
    Waar alle artsen en hoofden gezamenlijk koffie of (melk)
    Thee drinken.
    Wat een indrukken he.

• 12 Maart 2014 - 23:36

Gean Huizinga:

Lieve Thecla en Maria
    Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen te volgen!Erg leuk geschreven! Zou graag even om een hoekje naar jullie willen kijken, maar door jullie verhalen en foto's kunnen we toch een beetje meekijken! Liefs en geniet. Gean

• 13 Maart 2014 - 06:39

Violet:

Ha Tecla,

Sanne deelde de link van jullie site op haar facebook, leuk om jullie avonturen te kunnen lezen, al heb ik er af en toe wel een tweede scherm bij nodig vanwege het jargon! Ben benieuwd naar de volgende verhalen, blijf jullie graag volgen!

Alle succes en groeten, Violet

• 13 Maart 2014 - 21:54

Leon:

Ja, heel herkenbaar jullie verhalen. Alleen die temperatuur was toen niet zo laag. Veel indrukken en jullie zien aardig wat problemen, en dat al na een paar dagen. Succes

• 14 Maart 2014 - 13:49

Ina Langenkamp:

Hoi tecla en maria
    Ik lees dat jullie al goed begonnen zijn.wat een mooie belevenis
    Om dit in een ander ziekenhuis mee te mogen maken.wou dat ik toch
    Maar door geleerd had hi hi... Ik mis jullie nu al... Veel succes daar en doe alle lieve mensen de groetjes uit nederland
    Lieve groetjes ina

Verslag uit: Oeganda, Kisoro

Oeganda

Vanaf donderdag 7 maart 2014 gaan wij, Maria Dekker en Thecla Dommerhold, voor twee maanden naar het Sint Francis Hospital in Motelere Oeganda om vrijwilligerswerk te doen. In 2012 zijn twee andere collega's (Anita en Edith) ook naar dit ziekenhuis geweest om te werken. Zij hebben daar een start gemaakt met een project over hygiëne. Onze bedoeling is om dit project voort te zetten. Anita en Edith hebben bijvoorbeeld nieuwe lakens, dekens en kussens gekocht, les over hygiëne gegeven en de wasmachine laten repareren. Wij gaan een start maken met het vervangen van de matrassen die in een zeer slechte staat zijn.

Om dit te verwezenlijken hebben we middels een aantal acties geld ingezameld.

Acties:
* Een avond in het ziekenhuis met een welkomst drankje, een stampottenbuffet en als afsluiting een geweldig optreden van een vocaal ensamble (met dank aan Wim Vletter, Rob Mutsaert, firma Vermaat en Gertie Groenenberg).

* Giften van vrienden, bekenden, familie en mensen die het artikel over onze reis hebben gelezen in de Stentor en het Contact.

* Twee dagen tulpen verkocht in de hal van het ziekenhuis (met dank aan Arjan Wesselink uit Voorst).

* Een statiegeld actie in de supermarkt van Ruurlo

* En niet te vergeten een geweldige bijdrage van Stichting H.A.N.D uit Zutphen.

* Ook zijn er medische materialen zoals scharen, kkochers enz. beschikbaar gesteld om mee te nemen.

Al met al hebben wij dankzij al deze lieve mensen een mooi bedrag om mee te nemen naar het Sint Francis Hospital in Motolere.
Allemaal hartelijk dank daarvoor!!