22 t/m 24 maart - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Thecla en Maria - WaarBenJij.nu 22 t/m 24 maart - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Thecla en Maria - WaarBenJij.nu

22 t/m 24 maart

Door: Maria Thecla

Blijf op de hoogte en volg Thecla en Maria

25 Maart 2014 | Oeganda, Kisoro

Zaterdag 22 maart
Zaterdag weer naar Kisoro gelopen met Everlyn, 30 matrassen besteld.
Op onze schoenen een ware voetmassage, met volle bepakking, want ja, de zaterdagse boodschappen !

Zondag 23 maart
Zondag naar de kerk, helaas te laat dus we hebben buiten genoten van de drums en het gezang, samen met meerdere mensen en veel kinderen.
Er werd buiten ook volop meegezongen en gebeden. Ook door de grotere kinderen.
De kleintjes bleven onvoorstelbaar rustig en lief in het gras spelen.
Af en toe liep een jong kind met een nog jonger broertje of zusje even weg om
(denk het) te plassen. Gedisciplineerd bijna.
Na de kerk, gelukkig op tijd thuis want daarna begint het langdurig te regenen.
Goed voor mijn e-reader met 58 boeken.
Toen het toch nog even droog werd, hebben we een eind gelopen, met weer een
horde kinderen achter ons aan. Wat later, lopen we langs een hutje van 3:3 waarbij wel
10 tot 15 vrouwen aan het dansen en zingen waren. Ze wenken ons om mee te doen, binnen, maar de alcoholkegels hielden ons wijselijk buiten ! Want eenmaal binnen zouden wij nooit
meer naar buiten hebben kunnen vluchten.
Eenmaal thuis, weer regen, ja …. het regenseizoen.

Maandag 24 maart
Vandaag halen we de matrassen op. Na de maandagmorgenmeeting denken we om 09.30 uur
weg te kunnen en daarvoor belt de manager de chauffeur.
Deze kan pas om 11.00 uur, want hij moet eerst studenten naar Kisoro brengen, en dat snappen we natuurlijk. Uiteindelijk komt ie om 13.30 uur ……..want het regent ??
Een hilarische rit met zijn vieren voorin de truck (Everlyn wilde ook graag mee).
Hilarisch want je benen kun je over elkaar slaan, met je heupen is dat toch lastiger, ….
Thecla zit met haar rechterbil op de versnellingspook ( ja, stuur rechts hier) dus de chauffeur …….
Hotseklotsend over de “rotsen” en door “rivieren”, want het heeft ontzettend geregend !!
(Knieen morgen waarschijnlijk blauw).
Na wat foto’s en een filmpje om een en ander voor de historie vast te leggen, zijn we om 15.30 uur weer terug. We helpen natuurlijk zelf onze buit uitladen, waarover de net passerende directeur zich hogelijk verbaast,( Thecla zegt” there is nothing wrong with mij hands”) terwijl we net een andere dokter aan het werk gezet hebben; jawel, tot de laatste matras heeft hij geholpen.
Met een voldaan gevoel gaan we om 17.00 uur met Robert en Carolyn weer naar Kisoro, naar “de Coffeepot”, voor een welverdiend etentje ( 5,25 pp incl. drankje en de fooi !).

• 25 Maart 2014 - 18:07

Edith:

Jeetje; heeft het ziekenhuis een nieuwe vrachtwagen??!!!
    Goed bezig dames!! Nu kunnen jullie de naaister aan het werk zetten voor de plastic hoezen.......en zijn jullie ook zo blij met de gouden tip om laarzen mee te nemen............?? Onvoorstelbaar hoeveel regen er in een mum van tijd kan vallen!
    Fijne tijd nog en tot jullie volgende verslag (heerlijk om er een beetje bij te zijn...........)
    Liefs Edith

• 25 Maart 2014 - 19:07

Marijke Lamers:

Hoi Thecla en Maria,
    Vandaag pas jullie verslagen gelezen en de prachtige, soms minder leuke, foto 's gezien. Geweldig wat jullie daar meemaken! Vervanging op het secretariaat is in de toekomst geen probleem lijkt me, zoals jullie met die mappen bezig waren.
    Nog heel veel genieten daar,
    Lieve groet, Marijke

• 25 Maart 2014 - 19:41

Tamara:

leuk leuk leuk, om jullie belevenissen te volgen en ook te zien.
    Hippe matrassen zeg ;-) ook hier worden de laatste nieuwe matrassen geleverd volgende week :)
    Fijn dat jullie bezig met de orde bezig zijn, ik herinner me nog een foto van Anita en Edith, wat een chaos..... en ja jullie zijn ook wel een beetje (hahaha) van de structuur....

Ik wacht jullie volgende belevenissen weer af :)
    groetjes Tamara

• 25 Maart 2014 - 20:21

Corry:

net als Edith ben ik ook verbaasd dat jullie een vrachtwagen hebben
    ik was al aan het denken hoe willen ze de matrassen mee krijgen maar toen ik de wagen op de foto zag was het snel opgelost mooie foto trouwens Maria heb jij die gereden?
    Wij hebben in plaats van regen , hagel gehad en de magnolia bomen zijn allemaal bevroren ze waren zo mooi rozen en nu zijn ze geel .jammer he?
    nog een fijne tijd en tot de volgende keer
    groetjes en een knuffel ook voor thecla al ken ik haar niet
    trouwens ik vind jullie stoere meiden
    corry

• 25 Maart 2014 - 21:27

Marleen Biezeman:

Hee dames,
    Wat leuk om dit te lezen en te zien!
    Ik zeg: goed bezig!!maar vooral genieten lijkt me.
    Succes, ik ga jullie verder volgen.
    Liefs Marleen

• 26 Maart 2014 - 16:17

Harmien Nijendijk:

Hoi Thecla en Maria,
    Ik volg jullie verhalen al vanaf het begin en steeds meer krijg ik het gevoel van "waar zeuren we hier in het ziekenhuis toch over" . Leuk om jullie belevenissen te volgen en waar ik dan benieuwd naar ben is hoe zit het daar met de medicijen en hoe ziet die apotheek eruit?
    Groetjes,
    Harmien.

• 27 Maart 2014 - 21:23

Steinie:

Hallo Thecla en Maria,
    Ik geniet van jullie verhalen. De manier waarop alles gebeurt...., het improviseren..., de mensen...! Het geeft me een gevoel van heimwee.
    Wel jammer dat jullie net in de regentijd zitten.Wat een geploeg door de modder!
    Maar wat heerlijk dat jullie steeds in de coffeepot kunnen eten en drinken. Dat is zo'n leuke plek. Bakken ze nog steeds pizza's? Afgelopen zomer waren ze het aan het leren om die te bakken. Wij waren proefkonijnen met de eerste echte pizza's om die te proeven. Ze waren trouwens heel goed gelukt en dus erg lekker.
    Maar ook al fijn dat je daar een lekker kopje koffie kunt drinken.
    Morgen ga ik zelf op reis, naar Vietnam en Cambodja, maar als het goed is is er wifi in alle hotels, dus dan zal ik jullie belevenissen toch op de voet kunnen blijven volgen.
    Groetjes,
    Steinie

Verslag uit: Oeganda, Kisoro

Oeganda

Vanaf donderdag 7 maart 2014 gaan wij, Maria Dekker en Thecla Dommerhold, voor twee maanden naar het Sint Francis Hospital in Motelere Oeganda om vrijwilligerswerk te doen. In 2012 zijn twee andere collega's (Anita en Edith) ook naar dit ziekenhuis geweest om te werken. Zij hebben daar een start gemaakt met een project over hygiëne. Onze bedoeling is om dit project voort te zetten. Anita en Edith hebben bijvoorbeeld nieuwe lakens, dekens en kussens gekocht, les over hygiëne gegeven en de wasmachine laten repareren. Wij gaan een start maken met het vervangen van de matrassen die in een zeer slechte staat zijn.

Om dit te verwezenlijken hebben we middels een aantal acties geld ingezameld.

Acties:
* Een avond in het ziekenhuis met een welkomst drankje, een stampottenbuffet en als afsluiting een geweldig optreden van een vocaal ensamble (met dank aan Wim Vletter, Rob Mutsaert, firma Vermaat en Gertie Groenenberg).

* Giften van vrienden, bekenden, familie en mensen die het artikel over onze reis hebben gelezen in de Stentor en het Contact.

* Twee dagen tulpen verkocht in de hal van het ziekenhuis (met dank aan Arjan Wesselink uit Voorst).

* Een statiegeld actie in de supermarkt van Ruurlo

* En niet te vergeten een geweldige bijdrage van Stichting H.A.N.D uit Zutphen.

* Ook zijn er medische materialen zoals scharen, kkochers enz. beschikbaar gesteld om mee te nemen.

Al met al hebben wij dankzij al deze lieve mensen een mooi bedrag om mee te nemen naar het Sint Francis Hospital in Motolere.
Allemaal hartelijk dank daarvoor!!