25 t/m 28 maart - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Thecla en Maria - WaarBenJij.nu 25 t/m 28 maart - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Thecla en Maria - WaarBenJij.nu

25 t/m 28 maart

Door: Thecla en Maria

Blijf op de hoogte en volg Thecla en Maria

28 Maart 2014 | Oeganda, Kisoro

Dinsdag 25 maart
8.00 uur aanwezig…natuurlijk. We raken eraan gewend dat 8.00 uur Nederlandse tijd
8.15 / 8.30 African time is, maar toch ….. Om 8.30 uur is inderdaad de laatste leerling binnen. Benoemen dat maar weer; dat je dan de overdracht mist en dat dat toch niet handig is. Dat beamen ze ook meteen….. en dat is het dan.
Jean Paul is ziek, er zijn niet veel leerlingen en er zijn 7 OK’s, dus wij gaan na de ronde met de nachtdienst, maar snel de bedden doen.
Er zijn zegge en schrijve 2 schone lakens voor 53 bedden, de rest hangt buiten, want het heeft natuurlijk 2 dagen flink geregend. Het is niet anders (en dat te denken, is ook Afrikaans).
We trekken de bevlekte lakens dan maar een beetje recht ( we hebben gelukkig 13 flesjes handenalcohol).
Het is zeker schrijnend voor een aantal ernstig zieken, dat doet ons zeer, en we zijn in staat straks zelf de lakens van de lijn te trekken, zodat deze patiënten voor de nacht toch zeker verschoond zijn.
S’Middags is er voor ons gewoon geen verpleegkundig werk te doen, dus we gaan aan het rekenen en puzzelen en komen zo tot echt een mooi plan.
Wordt vervolgt.

Woensdag 26 maart
Jean Paul is beter en we spreken af dat we morgen 27 matrassen gaan wisselen.
Na de artsenvisite gaan we naar Beria van de Medical Ward (interne afdeling), om haar te vragen naar de exacte aantallen en maten matrassen die zij nodig heeft.
De vraag lijkt duidelijk, maar als we later teruglopen naar huis voor de lunch, zien we onze matrassen weggedragen worden, …….. naar de Medical Ward !
Annettie ( de naaister die de matrassen vermaakt) stribbelt tegen en is blij dat ze ons ziet.
We lopen maar weer naar Beria, waar blijkt dat ze ons de afgelopen maandag en deze morgen toch niet begrepen heeft. Zij is teleurgesteld, want het zou haar beloofd zijn ?!
Ze snapt dat het ons project is, en lijkt gerustgesteld als ze hoort dat “ haar “ matrassen op dit moment op maat gemaakt worden en in de loop van de volgende weken geleverd worden.
We horen later van Robert dat Beria een “ dikke vinger in de pap heeft hier “ ; maar die dikke vinger heeft ze dan nu flink gebrand aan onze pap !

Donderdag 27 maart
Vol goede moed om 8.00 uur paraat. We trekken na de ronde meteen 3 leerlingen mee om te helpen met het sjouwen van de nieuwe matrassen naar de afdeling. Het is gelukkig goed weer, want het is toch een eindje lopen naar de store en vice versa.
De vrouwenafdeling gaat voorspoedig, in een mum van tijd zijn de matrassen verwisseld en de bedden opgemaakt. Hebben het gedurft van de Medical lakens te halen, want daar zijn momenteel veel bedden leeg. Lekker een keer alles, schoon !
Volgens ons waren de leerlingen na het halen van de matrassen al moe, want verder hielden ze ons niet meer bij. Dan naar de mannenzaal, in de hoop dat de stank daar vermindert na het wisselen van de matrassen. Maar dan blijkt dat de stank niet het ergst is; ….want als we de matrassen optillen schrikken we van de beestjes en de beestjes van ons want ze schieten alle kanten op, tot bijna in onze schoenen. Het verbaast ons dat echt niemand daar warm of koud van wordt ! (Het zijn maar kakkerlakken). Met het wisselen van de matrassen blijkt ook hoe erg de staat van de matrassen is, met name de bedbodem. Tip voor de volgende Oegandagangers : inzamelen voor nieuwe bedden.
Echt teamwork, want met het voltallige team wordt het bed van een patiënt in tractie, midden op zaal geschoven/getild, (geen wielen), om met man en macht de man op te tillen voor de nieuwe matras.
We hebben er sterk op aangedrongen, de matrassen te laten afvoeren ter verbranding, om te voorkomen dat mensen, ( de “ attendents”; de mantelzorgers die veelal s’nachts onder de bedden slapen) deze gaan hergebruiken, of gewoon meenemen naar huis.
Als we na de lunch met een voldaan gevoel met de benen omhoog zitten, wordt er aan de deur geklopt. Evelyn heeft een “ boodschapper” gestuurd met de mededeling dat er op ons gewacht wordt bij de poort. Het blijkt dat ze iemand gechartered heeft naar Kisoro te rijden om nogmaals de de kwaliteit van de stof voor de lakens te beoordelen.
We nemen meteen de kans waar, de mappen voor de Medical te kopen en wat zwaardere boodschappen (kaas en wijn) mee te nemen.
We zullen zien wat we morgen kunnen doen, want Thecla heeft de blaren op de vingers omdat de knop van de heetwaterkraan in de douche (voor het afwassen, in de keuken is geen heet water), erafviel . Het water kwam er horizontaal uit en de knop wilde er nooit meer in.
Na enig waterballet lukte dat, we zullen de knoppen maar niet meer zover uitdraaien!

Vrijdag 28 maart
Het hoosde vanmorgen dus we besluiten dat we dan toch maar niet op tijd op de afdeling
kunnen zijn, maar wat blijkt; we zijn toch de eersten.
Het valt op dat de afdeling er toch een stuk netter uitziet doordat gisteren de matrassen zijn vervangen en echt alle bedden zijn verschoond. Het ruikt ook minder.
De nachtkastjes staan (toeval ?) buiten in de stromende regen. Bij navraag blijken ze vandaag schoongemaakt te zullen worden.
Nadat we nieuwe mappen op de interne afdeling hebben gebracht, waar Beria zichtbaar blij mee was, gaan we met de driver, en Evelyn die weer haar lunchpauze opoffert, maar het erg gezellig vindt, op weg naar Kisoro. Met weer miljoenen op zak halen we 2 enorme rollen katoen op, voor de lakens. Op weg naar Benon de stoffenman, gebeurde wat al eerder te verwachten viel; Maria op haar knieen in de Afrikaanse modder, onderwijl de bananen van een mevrouw meenemende. De grote “smokslaarzen” of toch het Afrikaanse wegdek in de regen ??
De grote rollen katoen worden gelukkig bij onze voordeur afgeleverd.
We weten wat ons de komende week te wachten staat: 500 meter cotton cutting !!

• 28 Maart 2014 - 17:37

Nel V Oostrum:

Hallo hardwerkende meiden,

Wat maken jullie wat mee,en jullie kennende zal het af en toe slikken zijn.Geweldig jullie te volgen ,als je aan het lezen bent ,heb je het gevoel er bij bent.Er is nog veel werk te verzetten.Wens jullie een fijn weekend.

Gr Nel.

• 28 Maart 2014 - 19:18

Edith:

Hoi Thecla en Maria,

Wat goed dat jullie al zover zijn met het matrassenproject!! Geweldig om te lezen, zoooo herkenbaar!!
    Genieten jullie ook zo van de mooie omgeving daar?? (ondanks de regen......) Begrijp dat jullie de komende tijd de stof gaan knippen voor nieuwe lakens, lekker werkje. Maakt Waltraud ze weer op maat?
    Veel groeten aan Beria van de interne, ze heeft inderdaad een vinger in de pap daar, maar ook redelijk de wind eronder (voor Afrikaanse begrippen) op de medical ward !!

groeten Edith

• 28 Maart 2014 - 20:45

Anita De:

Hoi Muzungu
    geweldig al die nieuwe matrassen. Alsvik er niet geweest was
    zou ik het niet kunnen geloven. Wat erg de staat van die
    oude matrassen! ! En niet te vergeten die beestjes.
    Jullie hebben de vaart er goed in.
    Nu Thela blaar en Maria de knietjes kapot?
    Uutkieken meiden. pas op voor infecties.
    Genoeg ideeën voor volgende projecten. Naast bedden
    zijn de nachtkastjes ook een uitdaging.
    Benieuwd naar jullie plan zoals jullie aangeven in verslag.
    Veel succes! !

Liefs Anita

• 30 Maart 2014 - 10:28

Everline:

Mooie verhalen weer en fijn dat jullie wat kunnen doen aan een beter ziekenhuisklimaat. Wat een gore matrassen, zeg. De oude dan. En die beestjes zijn wel herkenbaar. kom je in Azie ook tegen. Wel typerend dat dit alleen in de mannenzaal is???
    En Maria; ik mis een foto van je val in de modder:) De E-reader al veel gebruikt of geen tijd voor?

Hier is het een paar dagen prachtig mooi lente weer met bijna zomerse temperaturen. Evrn van geniten dus.
    Kijk weer uit naar jullie volgende verslag.

Liefs Everline

• 30 Maart 2014 - 10:56

Rita:

Prachtig die mooie nieuwe matrassen. En gatsie ......die beestjes......BRRR. Dus maar goed dat de matrassen vervangen worden. Goed bezig meiden!
    En wat een kleurrijke lakenstof hebben jullie ingekocht! Dat gaat er heel mooi uitzien straks!!

Veel succes en.....Take Care!

Rita

• 30 Maart 2014 - 17:39

Henk:

Ha Maria en Thecla, indrukwekkende verhalen na indrukwekkende belevenissen!
    Leuk om te lezen, soms schrijnend om te zien. Maar ook weer geweldig om te zien hoe de plaatselijke bevolking daarmee omgaat, zo relaxed. Daar kunnen we hier een voorbeeld aan nemen...
    Werk ze nog en vooral, blijf genieten!

Henk

• 01 April 2014 - 21:04

Christina Van Ic:

Hallo Maria en Thecla, ook ik geniet van jullie verhalen, goede werken en belevenissen. Ik moet soms ook erg lachen. Nog veel "werk"plezier. En gezond weer thuiskomen.
    Christina

• 03 April 2014 - 11:56

Leon Beek:

Te gekke verhalen. Mooie ervaringen.

Verslag uit: Oeganda, Kisoro

Oeganda

Vanaf donderdag 7 maart 2014 gaan wij, Maria Dekker en Thecla Dommerhold, voor twee maanden naar het Sint Francis Hospital in Motelere Oeganda om vrijwilligerswerk te doen. In 2012 zijn twee andere collega's (Anita en Edith) ook naar dit ziekenhuis geweest om te werken. Zij hebben daar een start gemaakt met een project over hygiëne. Onze bedoeling is om dit project voort te zetten. Anita en Edith hebben bijvoorbeeld nieuwe lakens, dekens en kussens gekocht, les over hygiëne gegeven en de wasmachine laten repareren. Wij gaan een start maken met het vervangen van de matrassen die in een zeer slechte staat zijn.

Om dit te verwezenlijken hebben we middels een aantal acties geld ingezameld.

Acties:
* Een avond in het ziekenhuis met een welkomst drankje, een stampottenbuffet en als afsluiting een geweldig optreden van een vocaal ensamble (met dank aan Wim Vletter, Rob Mutsaert, firma Vermaat en Gertie Groenenberg).

* Giften van vrienden, bekenden, familie en mensen die het artikel over onze reis hebben gelezen in de Stentor en het Contact.

* Twee dagen tulpen verkocht in de hal van het ziekenhuis (met dank aan Arjan Wesselink uit Voorst).

* Een statiegeld actie in de supermarkt van Ruurlo

* En niet te vergeten een geweldige bijdrage van Stichting H.A.N.D uit Zutphen.

* Ook zijn er medische materialen zoals scharen, kkochers enz. beschikbaar gesteld om mee te nemen.

Al met al hebben wij dankzij al deze lieve mensen een mooi bedrag om mee te nemen naar het Sint Francis Hospital in Motolere.
Allemaal hartelijk dank daarvoor!!