onze laatste week in mutolere - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Thecla en Maria - WaarBenJij.nu onze laatste week in mutolere - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Thecla en Maria - WaarBenJij.nu

onze laatste week in mutolere

Blijf op de hoogte en volg Thecla en Maria

08 Mei 2014 | Oeganda, Kisoro

Onze laatste week in Mutolere

Zondag 4 mei

Zondagavond besluiten we een stukje van de late dienst mee te willen maken, temeer om te zien hoe de mantelzorgers de avond en nacht doorbrengen.
We worden met open armen ontvangen door “ onze kinderen “. Heeel grappig !
Het ziekenhuis straalt rust uit. Mensen zitten gezellig te kletsen en op het kinderzaaltje zitten alle vrouwen met hun haakwerkje, wat een heel kleurrijk beeld geeft.
De late dienst zit gaasjes te vouwen en hebben daar ook alle tijd voor. Zittend in de luie stoel! We vragen waar alle mantelzorgers verblijven. Het blijkt dat er regels gesteld zijn aan het verblijf naast de bedden. Er mag 1 persoon naast ( of onder, of in ) het bed blijven slapen. Verder zijn er 2, gescheiden, slaapzalen. Dit alles heeft ook te maken met hygiene, want je wilt niet weten hoe de geur ( voornamelijk op de mannenzaal) nu al is met 1 persoon naast elk bed..
De nachtdienst begint hier al om 20.00 uur en loopt officieel tot 08.00 uur. Na de mondelinge overdracht en de ronde langs de patiënten, dan is het ondertussen wel al 08.30 uur, moeten ze nog verslag uitbrengen bij de Senior Nurse Officer ( hoe ouderwets !) Haar funktie is ons totaal onduidelijk !!
Voor 20.00 uur spoeden we ons naar huis voor de 2 minuten dodenherdenking.

Maandag 5 mei

Vandaag besluiten we voor de laatste keer lopend naar Kisoro te gaan, voor de laatste shoppings, en voor een afsluitend etentje met Manon en Daphne.
We hoeven geen passievruchten te halen op de markt want deze heeft Everlyne al bij voorbaat, voor ons geregeld ( bewust niet te rijp, om ze mee te kunnen nemen naar huis).
Tevens heeft ze bedacht voor ons te willen koken morgenavond.
Wij vinden het prima. Als we toch naar Kisoro gaan, regelt ze meteen een afspraak met de timmerman om de medicijnkar te bekijken.
Deze wordt zeer kritisch door Everlyne bekeken. Wij vinden het een prima, degelijke kar. De wielen worden er nog ondergemaakt, en de trolley zal dan voor ons vertrek worden geleverd.

Dinsdag 6 mei

Vandaag zien we dat de nachtkastjes van de mannenzaal buiten staan. Deze worden 1x per maand schoongemaakt. Dit hebben we al eens gezien op de dameszaal.
We verschonen veel lakens en ook dekens vandaag, want er is genoeg. Wat ons opvalt is, dat met name de dameszaal er steeds netter uit gaat zien.
Vandaag geven onze collega’s aan dat in 2 units werken goed bevalt en dat ze zoveel eerder klaar zijn . MOOI !!
S’ middags gaan we onze uniformen wassen en maken pakketjes (kadootjes) van onze nu, overcomplete spullen ( uniformen, kleding, lampjes, batterijen, scharen, slippers, regenlaarzen, enz.)
voor al onze vaste collega’s en natuurlijk de cleaners. We versieren de pakjes met een strik een ballon, en een kaartje ( ook restmateriaal). Van Florence en haar man nemen vandaag afscheid bij haar thuis onder het genot van een soda en een grote banaan. Als we thuis zijn, dekken we de tafel en wachten op de catering (Everlyn, met verse bruine bonen, cassave, beanleaves en avocado ).
Het smaakt, maar vult vooral ! Als ze naar huis gaat, lopen we mee, met de beloofde koffer, met daarin ook veel overgebleven spullen. Bij haar thuis gekomen, wachten daar 6 glunderende kinderen. De koffer wordt geopend, en meteen worden de koekjes uitgedeeld, waarbij het plastic gewoon het raam wordt uitgegooid, wat hier “normaal” lijkt te zijn.

Woensdag 6 mei

Omdat we geen uniform meer hebben, gaan we in onze “ overgebleven “ kleding, met bakken vol pakketjes naar de afdeling. Onder nieuwsgierige blikken stallen we ze uit op het bureau, maar we wachten tot de doktersronde is geweest. Als de visite klaar is en we de kadootjes overhandigen, lijken ze daar erg verlegen mee. Er wordt niets uitgepakt waar wij bij zijn. We besluiten dan maar koffie te gaan drinken. We krijgen nog een lief afscheidsbriefje van Charles de gateman ( portier). We maken s’middags nog een lange wandeling waarbij we toch nog weer nieuwe plekjes ontdekken, die we proberen ook nog op te slaan op “ onze harde schijf ! “

Donderdag 7 mei

Voor die mensen die daar belangstelling voor hebben, hier een lijstje van hetgeen gekocht is van het sponsorgeld.
60 matrassen (voor twee afdelingen.)
12 rollen overtrekmateriaal ( skai) voor de matrassen
130 mappen voor patiënten dossiers ( voor twee afdelingen)
8 mappen voor medicatielijsten ( voor twee afdelingen)
60 nachtkastjes voor de chirurgische afdeling
100 krukjes ( voor twee afdelingen)
2 verbandkarren
1 visite/medicijnkar
12 infuusstandaarden (afdeling chirurgie en de operatiekamer)
6 bedschermen voor de chirurgische afdeling
270 lakens voor de chirurgische afdeling
2 transformatoren ter beveiliging van de medische apparatuur tegen te hoge netspanning

Ons project loopt door, waarbij het restant van het sponsorgeld gebruikt gaat worden voor de aanschaf van nachtkastjes/bedschermen/infuusstandaarden voor de interne afdeling.
Het geld zal worden overgemaakt naar de stichting “Vrienden van St Francis Hospital Mutolere” onder vermelding van dit project !

Van restmateriaal, foam, ( matrassen moesten op maat gemaakt worden)
9 beenkussens voor tractiepatiënten, in verschillende maten
veel polstermateriaal voor de houten okselkrukken
2 beenkussens voor de röntgenafdeling

Van restmateriaal (skai)
14 onderleggers voor wondzorg ( ipv steriele onderleggers)

Sponsoring
Batwa ( Pygmeeen)
Drietal ernstig getroffen families

Schenkingen:
Twee verpleegkundigen en verpleegkundige en OK-materialen door Gelre Ziekenhuizen Zutphen
OK-materialen door Vision Medical Company Uden

Na een aantal weken van meewerken en observatie, hebben wij voor de chirurgische afdeling onderstaande aanbevelingen gedaan en besproken :

Recommendations

First, the good issues on the ward are:

* You take many time and attention for each patient.

* You take many time for wouddressing and are careful also for the little wounds.
In spite of less material (only honey) very good improving wounds !

* Students are involved in doctor’s round and it is good to see John-Paul makes a roster every
week.
• Students are preparing for doctor’s round now.
• Students feel responsible and dare their questions.
• Students be properly supervised at their commands.

* The surgical team is a very nice team, and seems a careful team. We feel welcome !

What would you be able to do otherwise ?

* For wounddressing use disposable drape, instead of sterile one, because it is not necessarily, and is
cheaper for the patient.

* Efficiency in wounddressing on doctor’s round day.

* Efficiency; maybe it is possible to devide the ward into two units; for every unit the occupation can be;
one nurse, one wounddresser ( one trolley) en some students, because:
- more focused working.
- on doctor’s round day the wounds would be dressed earlier ( better for the wound) and
- patients don.t have to wait so long.

* Being on time so you don’t miss the night report and the details.

* Medication round
• Medicationlists in files par unit.
• May be you can ask during the round, every patient if he needs painkilling .
• Attention painkilling before wounddressing ( mainly the children).

* Hygiene
• After every contact with the patient you have to wash your hands or use alcohol wipes.
• Also after bed making.
• After discharge, clean the beds, mattresses. Also wash the blanket.

What did we learn from you this 5 weeks

* Everyone is so relaxed, NO STRESS !!!
* Respect to each other, you never talk with each other, about the patient (positive or negative).
* Take quality time for the patient .
* Speaking less loud (privacy).

When any of you have questions, tell us.
Greetings Maria and Thecla

Resultaat tot nu toe:

Het betrekken van de leerlingen bij de doktersvisite, en het opsplitsen van de afdeling in 2 units worden enthousiast en goed opgepakt en lijken te werken.
De medicijnmappen werken goed.
De pijnbestrijding wordt verder vervolgd door dr. Snellen.
Hygiëne: voorgesteld een aandachtsvelder aan te stellen die o.a. verantwoordelijk zal zijn voor bijscholing, Hopelijk wordt dit opgepakt.
Tevens voorgesteld de cleaners bij ontslag van de patiënt, verantwoordelijk te stellen voor het reinigen van bed, het matras, nachtkastje en de dekens in de was te gooien.

Na 9 weken moeten we afscheid nemen van alle lieve mensen hier en natuurlijk van deze prachtige, relaxte omgeving.
Na 9 weken zonder TV, kranten en stress, na 14 flessen wijn, 5 hele kazen, 10 pine-apples, 20 avocado’s, 110 passievruchten, en wel dagelijks familiecontact, is het dan (vooral voor het thuisfront) zover; we gaan naar huis.
We kunnen terugkijken op een zeer succesvolle en fantastische samenwerking hier in Mutolere !!
Iedereen nogmaals heel erg bedankt, ook namens de mensen hier, voor alle sponsoring en medeleven.

God bless you 1

Groeten Thecla en Maria

• 08 Mei 2014 - 13:17

Edith:

Geweldig dames!!!

Goed werk verzet, mooie spullen gekocht en kennis overgedragen. Hopelijk krijgt ook nu het project een vervolg......

Met een rugzak vol onvergetelijke indrukken en ervaringen weer naar huis, dit blijft je altijd bij!!

Goede reis en bedankt voor jullie mooie verhalen, liefs Edith

• 08 Mei 2014 - 14:05

Judith:

Bedankt dat jullie je belevenissen met ons hebben willen delen, ik vond het zeer boeiend. Een goede terugreis naar het koude holland.

tot zaterdag,

judith

• 08 Mei 2014 - 14:07

Nel V Oostrum:

Op FB had ik geschreven Top meiden.

Goed werk verzet en een geweldige ervaring.Heb erg genoten van jullie verhalen.Goede reis terug.

Nelv. Oostrum

• 08 Mei 2014 - 18:46

Everline:

Herinneringen voor het leven!! Dit pakt niemand jullie meer af. En volgens mij konden jullie het goed met elkaar vinden, dus ook vriendschap voor het leven?!
    Maria, ik denk dat als je de kans krijgt je dit zeker nog eens gaat doen. (thecla mogelijk ook?)
    Heel erg benieuwd naar foto's en filmpjes.
    Geniet nog van jullie laatste dag morgen en een goede reis. Thuis worden jullie hartelijk verwelkomd en dat is ook fijn.

Liefs Cor en Everline

• 08 Mei 2014 - 19:38

Corry:

Nu het zit er bijna op Terugkijkend gaat de tijd toch best wel snel voor jullie misschien wat minder maar daar tegenover zijn jullie een hele ervaring rijker geworden
    En als we de laatste vrolijke gezichten zie zijn jullie zeer tevreden over het dankbare werk wat jullie daar verzet hebben

Nogmaals een hele goede veilige reis en tot ziens
    Liefs Henk en Corry
    Loenen

• 08 Mei 2014 - 20:29

Marja:

Lieve kanjers....

Wat een mooie lange lijst Geweldig, dat jullie eindigen met wat jullie van hun hebben geleerd. Nogmaals, ik heb erg genoten van jullie prachtige, ontroerende en mooie verhalen. Zij gaan jullie vast en zeker missen maar hier worden jullie ook gemist dus: 't is mooi geweest. Tuus kom'm!

Fijne dag nog en een hele goede terugreis! Tot zaterdag!

xx

• 08 Mei 2014 - 21:21

Susanne:

Wat een mooie verhalen en wat hebben jullie veel ondernomen!
    Een hele goede terugreis en tot in de wandelgangen van Gelre!

liefs Susanne

• 08 Mei 2014 - 21:21

Steinie:

Wat hebben jullie veel gedaan!
    Er staat al een lunch gepland in het ziekenhuis waar jullie je ervaringen kunnen vertelllen.
    Hopelijk lukt het jullie om weer met beide beentjes op de Hollandse aarde te landen. Het zal even wennen zijn!
    Een hele goede reis terug!

• 08 Mei 2014 - 22:36

Erik En Leonoor:

Negen weken vliegen voorbij en we hebben met veel plezier jullie verslagen gelezen!
    Jullie zijn goed bezig geweest en we hopen dat ze er veel van overnemen.

Alvast een goede terugreis,

Liefs Erik en Leonoor

• 09 Mei 2014 - 08:47

Rita:

Prachtig mooi resultaat!! Supertrots op jullie.
    Goede reis naar huis gewenst!

Take care!!

Rita

• 09 Mei 2014 - 19:21

Regina:

Wat een mooie resultaten hebben jullie geboekt!
    En ik weet zeker dat ze daar jullie spontaniteit en energie gaan missen, afscheid nemen zal ook niet mee vallen.
    Wens jullie een goede vlucht terug toe, dank voor jullie prachtige verhalen.
    Geniet van het weerzien van alle mensen die jullie lief zijn,
    Lieve groet,

• 09 Mei 2014 - 20:56

Marleen:

Ik heb genoten van jullie prachtige verhalen en foto's.
    Fijn dat jullie daar zoveel hebben bereikt
    En zekers fijn dat je weer naar huis komt
    Hele goede trugreis en tot zaterdag
    Liefs Marleen

• 10 Mei 2014 - 16:23

Anita Pierik:

Hoi nurses

Inmiddels zijn jullie al weer geland. Het is een stuk frisser qua temperatuur in Nl., maar de regen herkennen jullie vast wel.
    Wat is de tijd snel gegaan.
    En wat hebben jullie ontzettend veel gedaan met het sponsorgeld. Petje af.
    Het thuisfront zal vast blij zijn dat jullie weer veilig thuis zijn.
    We spreken elkaar snel. Het is leuk om dan alles te horen temeer omdat ik er ook geweest ben.
    Alles zoooooooo herkenbaar!!
    Je rugzak van het leven is weer een stuk dikker geworden.
    Petje af!!

Gr. Anita

Verslag uit: Oeganda, Kisoro

Oeganda

Vanaf donderdag 7 maart 2014 gaan wij, Maria Dekker en Thecla Dommerhold, voor twee maanden naar het Sint Francis Hospital in Motelere Oeganda om vrijwilligerswerk te doen. In 2012 zijn twee andere collega's (Anita en Edith) ook naar dit ziekenhuis geweest om te werken. Zij hebben daar een start gemaakt met een project over hygiëne. Onze bedoeling is om dit project voort te zetten. Anita en Edith hebben bijvoorbeeld nieuwe lakens, dekens en kussens gekocht, les over hygiëne gegeven en de wasmachine laten repareren. Wij gaan een start maken met het vervangen van de matrassen die in een zeer slechte staat zijn.

Om dit te verwezenlijken hebben we middels een aantal acties geld ingezameld.

Acties:
* Een avond in het ziekenhuis met een welkomst drankje, een stampottenbuffet en als afsluiting een geweldig optreden van een vocaal ensamble (met dank aan Wim Vletter, Rob Mutsaert, firma Vermaat en Gertie Groenenberg).

* Giften van vrienden, bekenden, familie en mensen die het artikel over onze reis hebben gelezen in de Stentor en het Contact.

* Twee dagen tulpen verkocht in de hal van het ziekenhuis (met dank aan Arjan Wesselink uit Voorst).

* Een statiegeld actie in de supermarkt van Ruurlo

* En niet te vergeten een geweldige bijdrage van Stichting H.A.N.D uit Zutphen.

* Ook zijn er medische materialen zoals scharen, kkochers enz. beschikbaar gesteld om mee te nemen.

Al met al hebben wij dankzij al deze lieve mensen een mooi bedrag om mee te nemen naar het Sint Francis Hospital in Motolere.
Allemaal hartelijk dank daarvoor!!