13 en 14 maart - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Thecla en Maria - WaarBenJij.nu 13 en 14 maart - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Thecla en Maria - WaarBenJij.nu

13 en 14 maart

Door: Thecla en maria

Blijf op de hoogte en volg Thecla en Maria

15 Maart 2014 | Oeganda, Kisoro

Donderdag 13 maart
Zoals de vorige dagen, stonden we om 08.00 paraat in de duty room.
Wij wel, daarna druppelt de rest binnen in een halfuur, sommigen sluiten pas aan tijdens de overdrachtsronde. Vandaag voor het eerst echt meegewerkt. We hebben bedden opgemaakt.
“ Bedmaking” heet dat hier. Hoewel de lakens kapot, vies (ook na het wassen) en te klein zijn, hechten onze collega’s erg veel waarde aan de naadjes en de zomen : die moeten recht !!
(We worden dan ook gecorrigeerd !)
Vanmiddag naar Kisoro gelopen. Gingen laat weg; om 16.15 uur.
3 Kwartier up-tempo achter Evelyn aan, want we willen wel graag voor het donker weer thuis zijn. Zeker ook vanwege die hardrijdende boda boda’s ( brommertaxi’s) .Over de rotsachtige, ongelijke weg leken we soms wel geiten!
Waarvoor we eigenlijk gingen, de geldautomaat; …hij deed het niet.
Dan naar een kennis van Evelyn ( Anita, Edith; dit bleek de man van jullie dekens)
en daar dollars gewisseld.
Net voor het donker weer thuis; net niet voor de regen, die kwam weer met bakken uit de hemel. Eenmaal thuis, Thecla met de voetjes in een badje, beiden in afwachting van spierpijn morgen!

Vrijdag 14 maart
Spierpijn valt mee, dus gewoon weer achter de nachtdienst aan, en daarna volgen we de dokter. Tijdens de visite blijken een aantal patiënten geen medicijnen gehad te hebben, en jawel, de nachtdienst wordt teruggeroepen en om verantwoording gevraagd !
Er komt een spoedje binnen, een oude man met een geïnfecteerde hoofdwond, maar iets anders blijkt nog heftiger, voor ons althans.
“ Gigers, caused by Rat fleas “ ;
Wormen in onverzorgde, verwaarloosde voeten, door gebrek aan hygiëne.
Voeten worden schoon gebruist met waterstofperoxide (schoon is hier maar een woord).
Met een chirurgisch pincet worden tenen, enkel en hielen schoon gekrabd en de wormen eruit gevist. Daarna worden de wonden gedept met petroleum voor het doden van eventueel resterend ongedierte..
3 Kwartier, zonder pijnstilling, echt wel heftig !
Vanmiddag Emmaculate, de hospital resource manager, gesproken over ons matrassenproject.
Zij gaat de ward officers ( de afdelingshoofden) vragen de nood te inventariseren.
We horen dinsdag………hopen we dan

• 15 Maart 2014 - 17:57

Anita Pierik:

Wat een ervaringen weer. Mooi om te lezen.
    Ik ben wel verbaast dat er dus nog kapotte en vieze en te
    korte lakens zijn. Dat zijn waarschijnlijk de rose lakens. De bla
    uwe zijn hopelijk nog steeds lang genoeg. Nou
    Een schone taak voor jullie om te zorgt dat de lakens wel tijdeig/
    dagelijks verschoond worden.
    Tja dat de bank dan dicht zit of out if order is. Kan zomaar.
    Er zijn er overigens 2!!!
    Dames genieten entot schrijvens!!
    doe groetjes aan Robert en Carolyn
    Gr. Anita

• 15 Maart 2014 - 18:32

Ellen Nijendijk:

Hoi
    Ben er eens even heel goed voor gaan zitten,had van de week al paar keer gekeken en wat vluchtiger gelezen.
    Wat veel indrukken doen jullie op in korte tijd zeg.
    Echt heel leuk om daar op deze manier deelgenoot van te zijn.
    Wat fijn voor jullie om een eigen huis ter beschikking te hebben.
    Hoop nog heel veel over al jullie belevenissen te lezen
    Groetjes Ellen

• 15 Maart 2014 - 18:50

Mariella:

Ha Thecla & Maria,

Wat een belevenissen al in de afgelopen week.
    Heel veel plezier nog samen!

Liefs, Mariella

• 15 Maart 2014 - 19:20

Gerda (buurvrouw):

Prachtig om jullie te volgen!!
    Die voeten zijn heftig zeg, 'k wist niet dat daar ook wormen uit kunnen komen.
    Voor jullie ook niet allerdaags hoop ik...

Groet'n uut Ruurlo

• 15 Maart 2014 - 20:27

Everline:

Kijk steeds weer uit naar een verslag. Fijn om jullie avonturen te lezen, zowel de leuke als minder leuke.
    Er is genoeg te doen op allerlei fronten, lees ik wel. Het is goed dat jullie er zijn. je kunt echt nuttig zijn.
    Hoop dat jullie het een beetje droog houden/krijgen in het huis, die tropische regenbuien geven veel water. Droog slapen nog wel dus.
    Maria nog steeds zo vroeg wakker?
    Hier alles goed, na een paar prachtige voorjaarsdagen(bijna zomers!), nu weer wat frisser.
    Trekken jullie er binnenkort nog op uit om wat dingen te zien?

Liefs van de Ventersteeg 4

• 15 Maart 2014 - 21:51

Gean Huizinga:

Gore plaatjes hoor! Blij dat we hier af en toe alleen maar steriele maden hebben :-)

• 16 Maart 2014 - 04:03

Henny Bilderbeek:

Hoi lieve luitjes,
    Ha wat een verhalen weer. Ik was ook bijna teleurgesteld over het te lezen bericht over de te korte en vieze lakens. Het is te hopen dat het de roze zijn! Dus de wasmachine doet het nog steeds? Jullie kunnen je neus ophalen aan wondzorg en ze nog nuttige tips geven denk ik. Succes en ik zie uit naar jullie volgende verslag.
    Dikke kussen.

• 16 Maart 2014 - 09:05

Harry:

Lekker hoor zo'n wormenverhaal. Teenkaas niets bij vergeleken. Mooie, maar toch ook trieste verhalen. Weet zeker dat jullie je nog erg nuttig kunnen maken.
    Dikke kus.

Yvonne en Harry

• 16 Maart 2014 - 09:18

Joke Harmsen:

Dag Thecla en Maria,

Heel interessant om jullie verhalen te volgen van Edith gehoord dat jullie naar Oeganda gingen.
    Er is nog veel te verbeteren, maar alle beetjes helpen !!!
    Heel veel succes met jullie werk en geniet ook van het land.

groeten Jan en Joke Harmsen

• 16 Maart 2014 - 11:36

Judith:

Dat het back to basic zou zijn had je wel verwacht, maar zo erg dat de wormen uit wonden komen....
    Petje af voor jullie 2!

• 16 Maart 2014 - 12:55

Rita Witvoet:

Hoi Thecla en Maria,

Wat een mooie verhalen. De foto met de worm die uit de voet was gepeuterd oid viel een beetje rauw op m'n maag ( ik zat net aan m'n ontbijtje.....:)
    Vertelde jij niet ooit Thecla dat jullie juist maden gebruikten om de wonden te reinigen?? Maar dat zal wel een ander soort "worm" zijn. Ik zit niet in het beroep, dus ik doe hier geen verdere (domme) uitspraken over.....Ik hoor het wel.
    Wat een prachtige matrassen staan er al klaar. Goed dat dit al van te voren te regelen was.

Veel succes met alles!
    Take care.

Rita

• 16 Maart 2014 - 15:19

Henk:

Ha Maria en Thecla, mooi hè, zo'n eind van huis, weg van degelijkse beslommeringen en ontdekken dat de wereld wel iets groter is dan de Achterhoek alleen...
    Dat er dan ook een aantal vervelende en schrijnende zaken tussendoor fietsen, ja daar waren jullie vast al wel op ingesteld, maar leuk is anders. Dan zijn de "problemen" in Nederland natuurlijk relatief klein.

Daar tegenover staan natuurlijk al die positieve ervaringen en de fantastische indrukken die jullie daar opdoen. Mooi om te lezen en te zien aan de foto's. Zo te zien krijgt jullie statiegeld-actie daar gewoon een vervolg. (foto bij vorig bericht). En ik vind natuurlijk de fiets met bananen geweldig!

Zo te lezen hebben jullie al een aantal goede acties geleverd en dan zijn jullie nog maar (al weer) een week daar!

Succes de komende weken en blijf genieten!

Ik blijf jullie volgen...

Groeten uit Winterswijk

• 16 Maart 2014 - 16:43

Hermy Essink:

Hoi Thecla en Maria,

Via Gijs heb ik een link ontvangen om jullie te volgen.
    Respect heb ik voor jullie!!!

Groeten Hermy

• 17 Maart 2014 - 11:22

Silvia Benink:

hee goeie morgen Maria en Thecla,
    Wat heerlijk om te lezen dat het goed met jullie gaat. Wat een belevenissen allemaal, terwijl ik het gevoel heb dat jullie nog maar net weg zijn!
    Als ik goed lees hebben jullie je eigen vetrouwde tempo nog niet helemaal losgelaten hé....." hak wa dag" .
    Ga lekker zo door, geniet er van en blijf heel veel mooie plaatjes en vehalen sturen, dan genieten wij ook mee!
    En eh......1 tip na het zien van de voet met wormen........GEEN TEENSLIPPERS aan! !!! Hihihihi.
    Groetjes Silvia

• 17 Maart 2014 - 11:22

Ans Van Der Woude:

Hoi Thecla en Maria,

Wat een mooie verhalen en wat een indrukken, mooie foto's alleen het verhaal over die ontstoken voet met wormen vond ik wel heel erg heftig,zal er in het echt nog wel erger uitzien ik denk dan wel meteen, wat hebben we het hier dan allemaal goed voor elkaar qua hygiene en voorzieningen. Zo te horen zijn jullie goed bezig daar en zullen ze wel blij zijn met jullie aanwezigheid.

Nog veel succes met jullie werkzaamheden daar en ik blijf jullie volgen!

Liefs en groetjes uit Enschede

• 17 Maart 2014 - 12:47

Corry Veenendaal:

Hallo Maria en Theda
    Ik heb jullie gisteren pas ontdekt en na een paar maal de verslagen gelezen te hebben heb ik even de tijd genomen om alles op een rijtje te krijgen wat jullie allemaal meemaken en zien
    \het verhaal van de wormen heeft me zeer aan gegrepen en dat alles zonder verdoving wat zeuren wij dan toch
    Ik kan om de hoek pinnen heel wat anders dan jullie he volgens her bericht
    Vanaf nu blijf ik jullie zeker volgen en kijk er alweer naar uit
    Ik wens jullie veel succes
    De groeten ook van Henk plus een diikke knuffel nan Corry

• 19 Maart 2014 - 16:17

Thecla En Maria :

Hoi, dank jullie wel voor de leuke reacties en het meeleven. Als internet het blijft doen komt er gauw een nieuw verslag, nog ruim 6 weken te gaan !!!!

Verslag uit: Oeganda, Kisoro

Oeganda

Vanaf donderdag 7 maart 2014 gaan wij, Maria Dekker en Thecla Dommerhold, voor twee maanden naar het Sint Francis Hospital in Motelere Oeganda om vrijwilligerswerk te doen. In 2012 zijn twee andere collega's (Anita en Edith) ook naar dit ziekenhuis geweest om te werken. Zij hebben daar een start gemaakt met een project over hygiëne. Onze bedoeling is om dit project voort te zetten. Anita en Edith hebben bijvoorbeeld nieuwe lakens, dekens en kussens gekocht, les over hygiëne gegeven en de wasmachine laten repareren. Wij gaan een start maken met het vervangen van de matrassen die in een zeer slechte staat zijn.

Om dit te verwezenlijken hebben we middels een aantal acties geld ingezameld.

Acties:
* Een avond in het ziekenhuis met een welkomst drankje, een stampottenbuffet en als afsluiting een geweldig optreden van een vocaal ensamble (met dank aan Wim Vletter, Rob Mutsaert, firma Vermaat en Gertie Groenenberg).

* Giften van vrienden, bekenden, familie en mensen die het artikel over onze reis hebben gelezen in de Stentor en het Contact.

* Twee dagen tulpen verkocht in de hal van het ziekenhuis (met dank aan Arjan Wesselink uit Voorst).

* Een statiegeld actie in de supermarkt van Ruurlo

* En niet te vergeten een geweldige bijdrage van Stichting H.A.N.D uit Zutphen.

* Ook zijn er medische materialen zoals scharen, kkochers enz. beschikbaar gesteld om mee te nemen.

Al met al hebben wij dankzij al deze lieve mensen een mooi bedrag om mee te nemen naar het Sint Francis Hospital in Motolere.
Allemaal hartelijk dank daarvoor!!